Scenery

Op deze pagina zal verslag worden gedaan van verschillende scenery projecten. Veel scenery zoals auto’s, schepen, huisjes, figuurtjes etc. kunnen door te schilderen er een stuk beter uit zien. Om de originaliteit te vergroten is het leuk om sommige modellen te upgraden door bijvoorbeeld verlichting in te bouwen of bewegende delen te maken. Er zullen steeds meer aanvullingen volgen.

Details

De kleine details maken het af! Maar je kunt veel kleine details kwijt op een module van een halve vierkante meter in N-spoor. Zo bouwen we elke keer weer een klein stukje bij en wordt onze module baan steeds mooier.

Veel modules zijn eigendom van de vereniging en we hebben lades vol met scenery die we op beurzen hebben gekocht of uit nalatenschap en partij opkoop. Er is dus nog genoeg te doen om elk hoekje, straatje of tuin van meer details te voorzien. Zo proberen we voor iedere beurs de modules verder aan te kleden die staan ingepland om mee te nemen. Hierboven zie je een stukje van de keerlus waar de boer zijn varkens inlaadt in de aanhanger. De aanhanger en LandRover Defender is van Oxford Diecast, waarbij de laadklep is losgesneden en omgekeerd is opengezet. Daarnaast zijn ook nog een aantal auto’s de motorkappen losgesneden en terug geplakt.

Bij het aanschaffen van voertuigen in N zijn de deuren altijd dicht. In werkelijkheid staat er natuurlijk wel eens een deur open en daarom is het leuk om op de baan ook een auto hier en daar met een open deur te  hebben staan. Dat is niet eens zo moeilijk. Neem een goed hobby-mes en snij in het de aangegeven lijn totdat je zo goed als door het materiaal heen bent. Het laatste stukje gaat vanzelf door de deur er uit te drukken. Wil je de deur open zetten, snij dan bij de scharnieren niet helemaal door en vouw hem daar om.

DSCF4992

De busjes zijn met de hand geschilderd. Let ook op de geschilderde lichten en gele nummerplaat. Dat maakt het ook al een stuk realistischer.

Scenes

Ook is het leuk om herkenbare scènes uit het dagelijkse leven terug te laten komen op de modelspoorbaan.

Zo zijn er leuke details te ontdekken zoals een bruiloft, begrafenis, bouwplaatsen, de glazenwasser die met zijn ladder sjouwd, de vuilnisman die het vuil ophaalt etc. Zo gaat het echt leven.